Via | h, 12/01/2014 - 11:55

Őszi vitaminbomba a kertből

Minden év utolsó hónapjaiban reflektorfénybe kerül az egyre divatosabbá váló ezerarcú zöldség, a sütőtök. Az eredeti származási helyét tekintve Közép-és Dél-Amerikában honos növény hazánkban is egyre legfelkapottabbá vált, mind a hagyományos vagy egészségtudatos gasztronómiai vonal, mind a különböző alternatív felhasználási lehetőségek, így a dekoráció vagy a téma köré épülő fesztiválok területén.

A sárga csoda

A sütőtök vitaminban gazdag, ezért érdemes minél gyakrabban fogyasztani, míg tart a szezon. Nagyban hozzájárul vitaminraktáraink feltöltéséhez. Kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsavtartalma jelentős, ugyanakkor a vitaminokról azonban fontos tudni, hogy bizonyos fajtái hőkezelés hatására bomlanak, így például a C- vitamin is.

Éppen ezért a nyersen elkészített ételek a legegészségesebbek, de a klasszikus, sült változatról sem kell lemondanunk. Sőt! Készíthetünk növényi olajokkal és margarinnal olyan sütőtökös ételeket, amelyekben nagyobb mennyiségben megtalálhatóak a telítetlen zsírok és kevésbé a telített zsírok.

Sütőtökös finomságok

A sütőtök ezernyi problémára kínál tehát megoldást, és legalább ilyen sokféle módon elkészíthető édes, sós, főétel vagy nassolnivaló csemegeként is. Sőt, a sütőtök alacsony kalóriatartalmának köszönhetően a fogyni vágyók egyik nagy kedvence is. A klasszikusok kedvelői készíthetnek belőle krémlevest, pogácsát, de az édesszájúak nagy kedvencévé válhat a sütőtökkel megbolondított amerikai palacsinta is.

A pikáns sütőtök krémleveshez nem kell más, mint a szokásos hagyma-fokhagyma páros, néhány különleges fűszer, mint a curry, a gyömbér és a szerecsendió, némi margarin, amivel krémessé tesszük és egy botmixer, mellyel mindezeket a sütőtökkel és egy kis leves alaplével pürésítjük. Ez a különleges leves az ínyencek egyik kedvencévé válhat.

Egyszerű vendégváró sós falatokat is bátran elkészíthetünk sütőtökkel, tetején egész tökmagokkal. Száz meg százféle módon elkészíthető, de talán a legkevésbé bonyolult, kelt tésztás változat a legismertebb. Ha napraforgó olaj helyett tökmagolajat használunk, és ha a tésztába is keverünk némi tökmagot, izgalmasabb íze lesz a kész pogácsáknak. Ne sajnáljuk a tökmagot a tetejéről sem, egyrészt, mert az is igazán egészséges, másrészt, mert sokak szerint az lesz a pogácsa legfinomabb része.

De az édességek rajongói is elkészíthetik a magukét sütőtökkel. Egy egyszerű amerikai palacsinta tésztájához keverjünk pürésített sütőtököt, és így süssük ki a tésztákat. Kissé édeskés íze még a nem épp tök-rajongó gyerekeket is meggyőzheti.

Terjeszd

Hozzászólás jelentése

Hozzászólok

0 Hozzászólások